De Compagnie du Radis, Wat is dat?
De Compagnie du Radis is een nieuw avontuur dat, zoals vaak het geval is, een samenloop van factoren en actoren is. De acteurs zijn Renauld, de papa en Hugo, de zoon.
Renauld, 52 jaar, is actief in de informatica en heeft zijn laatste contract bij Soil Capital, een bedrijf dat actief is in de promotie van regeneratieve landbouw. De afgelopen jaren is bij Renauld de overtuiging gegroeid dat het tijd was voor hem om iets anders te doen. De paar jaren die hij bij SoilCapital heeft doorgebracht, hebben hem duidelijk in de richting van een werk geleid dat verband houdt met de Aarde, het respect voor ecosystemen en lokale consumptie.
Aan de andere kant is Hugo, 22 jaar, zijn studies Marketing aan het afronden en hij is vastbesloten om zich in een avontuur te storten waarin hij kan toepassen wat hij heeft geleerd, terwijl hij zijn ondernemingszin verder ontwikkelt.
Daarbij komt de kans die een terrein van 30 are biedt, dat traditioneel werd bewerkt en dat vanaf deze herfst opnieuw door de familie kan worden geëxploiteerd.
Het lijkt erop dat de sterren uitgelijnd zijn om iets goeds te doen, vindt u niet?
Het project
Het project is om een regeneratieve moestuin te creëren en daar zijn groenten lokaal te verkopen op de meest vlotte manier mogelijk, dat wil zeggen zonder beperkingen voor onze klanten. Met beperkingen bedoelen we bijvoorbeeld de verplichting om binnen een bepaald tijdsvenster langs te komen om zijn groenten op te halen, minimale hoeveelheden te moeten bestellen of verplicht een abonnement te nemen.
Om dit te doen, zijn we van plan een gebruiksvriendelijke website te creëren waar de gebruiker de producten en hoeveelheden kan selecteren om zijn groentemand in enkele klikken samen te stellen. Deze mand kan hij rechtstreeks in de tuin ophalen tijdens de "kantooruren" of hij zal vriendelijk op hem wachten in een automaat op straat.
Uiteraard kan iedereen langs de moestuin komen om rechtstreeks in te kopen zonder de website te gebruiken. Het idee is dat u kunt bestellen wat u nodig heeft en het op elk moment van de dag of nacht kunt ophalen. Samengevat, gezonde, lokale en beschikbare producten.
Daarom hopen we een gemeenschapsdimensie en een transformatieactiviteit voor onverkochte producten te kunnen toevoegen, maar elke zaak heeft zijn tijd en dit zal het onderwerp zijn van andere blogs.
Et sinon, concrètement ?
Goede vraag!
Deze zomer hebben we een testmoestuin van 2 aren aangelegd en hebben we de afgelopen weken getest of er belangstelling was voor onze groenten. We hebben gewoon een klein "kraampje" op straat voor ons huis gezet en we hebben vastgesteld dat er een reëel interesse en positieve reacties op onze groenten waren. We willen van deze gelegenheid gebruikmaken om iedereen te bedanken die aan deze test heeft deelgenomen, die nu is afgerond.
Het is een bemoedigende eerste stap die ons heeft gesterkt in onze beslissing om het avontuur te formaliseren en de eerste acties te ondernemen die, zoals voor veel bedrijven, administratief zijn!
Vanaf dat moment zijn we begonnen met de oprichting van de vennootschap Compagnie du Radis SRL met onze boekhouder. We hebben contact opgenomen met de gemeente die ons doorverwees naar de Waalse Gewest, aan wie we, zo lijkt het, ons project moeten presenteren. We hebben contact met hen opgenomen om een afspraak te maken, maar we hebben nog geen reactie van hun kant ontvangen. Wordt vervolgd dus!
Ten slotte nemen we ook contact op met tuinders uit de regio.
En uiteindelijk hebben we de site gemaakt waar u zich bevindt 😉
De volgende stappen
In de komende weken zullen we blijven werken aan de administratieve aspecten van het project, terwijl we ons richten op het financiële aspect, dat voornamelijk gaat via de definitie van het teeltplan. Tot volgende week voor de vervolg...
Hugo en Renauld
PS: Aarzel niet om deze eerste blog te commentariëren met het onderstaande veld en een account aan te maken om op de hoogte te blijven van de publicatie van nieuwe artikelen